بیشتر بدانید
30 اردیبهشت 1403
افقنا > آرشو مقالات > اخبار > استان ها > شیوع بیماری قارچی در ذخیره‌گاه‌ زربین/ اراضی هوشمند پایش می‌شوند

شیوع بیماری قارچی در ذخیره‌گاه‌ زربین/ اراضی هوشمند پایش می‌شوند

چالوس- معاون حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به شیوع بیماری قارچی در ذخیره‌گاه‌های زربین حسن آباد نقش عوامل بیولوژیکی و غیربیولوژیکی را در کنترل آن موثر دانست.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین میر رجبی پیش از ظهر چهارشنبه در نشست کارشناسی وضعیت آفات و بیماری‌ها در جنگل‌های شمال با بیان اینکه شرایط آب و هوایی در رشد قارچ‌ها تأثیر زیادی دارد، نقش عوامل بیولوژیکی را از بروز بیماری بین درختان زربین مؤثر دانست و افزود: عوامل غیربیولوژیکی نیز در ایجاد شرایط نامناسب برای درختان زربین و آلودگی به قارچ مؤثر هستند.

وی به راه‌های مبارزه با قارچ درختان زربین اشاره و اضافه کرد: استفاده از محصولات شیمیایی، استفاده از روش‌های طبیعی و حفظ شرایط بهداشتی از جمله روش‌ها برای کنترل بیماری‌های قارچی درختان زربین است.

وی استفاده از قارچ‌های مفید به عنوان رقیب قارچ‌های زربین، بهره گیری از باکتری‌های مفید و اصلاح شرایط خاک را در کاهش شمار قارچ‌های زربین مؤثر خواند و گفت: مبارزه با قارچ زربین روش طولانی است و با بهره گیری از روش‌های فیزیکی در این زمینه تأثیر دارد.

شیوع بیماری قارچی در ذخیرگاه زربین/ اراضی هوشمند پایش می‌شوئد

معاون حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با اشاره به اینکه نقطه ضعف در منابع طبیعی عدم پایش است، افزود: در سازمان دنبال موتور هوشمندی برای پایش آفات و حریق در جنگل‌ها هستیم و امسال سال نظارت و سامانه در سازمان نامگذاری شده است.

وی پایش هوشمند اراضی برای کنترل آفات را ضروری دانست و گفت: متأسفانه زمانی از بروز آفات متوجه می‌شویم که وضعیت آن بدخیم است و با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان این وضعیت را کنترل کرد.

میررجبی با اظهار اینکه چندین ذخیره گاه ارزشمند در جاده چالوس وجود دارد، کنترل و نظارت بر آن را ضروری دانست و گفت: تهیه نقشه آلودگی و تعیین درصد خشکیدگی پایه‌ها برای کنترل و مبارزه با آفات ضروری است.

معاون حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تصریح کرد: باید روش‌هایی را احصا کنیم که حداقل خسارت را برای زیست بوم داشته باشد از این رو باید دستورالعمل پیشگیری تهیه و ابلاغ شود.

اخبار مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما در فضای مجازی
اینستاگرام ما
توییتر ما
جدیدترین مطالب